Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Het boek Beweging en voeding brengt fundamenten van een gezonde levensstijl bij de schoolgaande jeugd in kaart van kleuterleeftijd tot het einde van het secundair onderwijs. Terwijl een gezonde levensstijl een ‘lerend’ proces is, wordt dit in de bijdragen niet belerend aangepakt. De diverse hoofdstukken geven vooral een grondige kijk op de huidige problematiek van tekort aan beweging en evenwichtige voeding bij kinderen. Meer en meer wordt gewezen op het toenemende belang van het beleidsvoerend vermogen van scholen, ook voor de invulling van de vakoverschrijdende eindtermen. Het GO! heeft reeds een stap gezet om het gezondheidsbeleid binnen de scholengroepen fundamenteel aan te pakken. Het komt er vooral op aan om voordelen te ervaren en hindernissen weg te werken op intra- en interpersoonlijk vlak, en op het vlak van de organisatie en de (lokale) gemeenschap. Daarom wordt in dit boek aandacht besteed aan de individuele en collectieve verantwoordelijkheid van leerlingen, personeels leden en ouders.
Kristine De Martelaer is als docente in de Lichamelijke Opvoeding en Bewegingswetenschappen aan de faculteit Lichamelijke Opvoeding en Kinesitherapie (LK) van de VUB geboeid door spelende en bewegende kinderen. Zij heeft vooral oog voor een kindvriendelijke aanpak waarbij wordt uitgegaan van wat essentieel is in een veelzijdige ontwikkeling van het (jonge) kind. Als vakdidacticus LO wil ze samen met andere onderzoekers de motoriek en de bewegingskansen op school en in het thuismilieu in kaart brengen. Een degelijk gezondheidsbeleid uitbouwen in de context van de ‘brede school’ wordt een speerpunt waar ze samen met (inter)universitaire partners en diverse organisaties in gelooft en aan werkt.
Jan Bertels heeft als Regent en Master in de Lichamelijke Opvoeding zijn passie voor het bewegende kind nooit losgelaten. Als assistent op de VUB, faculteit LK, doet hij onderzoek in het domein van fysieke activiteiten bij (jonge) kinderen en het gezondheidsbeleid op school. Binnen het GO! onderwijs wordt naast de dagdagelijkse praktijk ook onderzoek gevoerd rond het thema gezondheid waarbij gepeild wordt naar de processen en methodieken van een degelijk gezondheidsbeleid met de focus op meer bewegen. Jan was hier als jonge wetenschapper de gedreven kracht gedurende een GO! onderzoeksproject.