Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Als bestuurder, directeur, leerkracht of ouder wil je effectief onderwijs. Dat wil zeggen: onderwijs waarvan is gebleken dat het de leerlingen motiveert om te leren, waardoor hun leerprestaties toenemen. Een van de factoren die de effectiviteit van het onderwijs bepaalt, is de manier waarop een leerkracht les geeft. Naarmate die meer aansluit bij de werking van de hersenen, des te effectiever blijkt onderwijs te zijn. Voor dit doel is de Creatieve Actie Methodologie (CAM) ontwikkeld. Het is een manier van lesgegeven die leerkrachten de ruimte biedt om als professionals aan slag te zijn: het zélf en in overleg met collega’s bedenken van oplossingen voor de vraagstukken waar leerkrachten tegenaan lopen in het onderwijs.
Voorwaarde voor implementatie en borging van CAM is het op één lijn brengen van de cultuur en structuur van de schoolorganisatie. Daarbij spelen vele factoren een rol, zowel op het niveau van de leerkracht, als bestuur en directie. Om als leidinggevende de effectiviteit van het onderwijs te vergroten is in dit boek een overzicht van deze factoren opgenomen. Welk van deze factoren een rol speelt kan de leidinggevende zélf in kaart brengen of via de website www.innovatie-academie.nl
Praktijkvoorbeelden in het laatste hoofdstuk laten zien wat leerkrachten zoal hebben bedacht om hun onderwijs te verbeteren en hoe effectief dat is gebleken. De ervaring leert dat deze voorbeelden andere leerkrachten stimuleren om zélf óók aan de slag te gaan.
Paul Delnooz startte naast zijn baan als lector in 2008 de Innovatie Academie. Vanuit deze academie begeleidt hij tot op heden hogescholen en universiteiten in binnen- en buitenland die het niveau en de praktische relevantie van het onderzoek willen verhogen. Ook begeleidt hij lagere en middelbare scholen, staat promovendi bij, geeft lezingen en schrijft boeken. Samen met andere wetenschappers is hij op zoek naar praktisch bruikbare theorieën voor het onderwijs waaruit acties af te leiden zijn die effectief zijn voor de dagelijkse praktijk van het onderwijs.