Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Sinds de invoering van het bachelor/masterstelsel dienen ook hogescholen onderzoek te verrichten en hun studenten onderzoeksvaardigheden bij te brengen. Het gaat om een ander soort onderzoek dan op de universiteiten gebruikelijk is. Men spreekt men over toegepast onderzoek, actieonderzoek en vooral: praktijk(gericht) onderzoek.
Dit boek reikt een visie aan voor het onderzoek op de hogescholen: praktijkonderzoek.
Het is primair bestemd voor studenten en hun begeleiders, ofwel een studieboek. De keuze voor onderzoeken op de hogeschool betekent dat het boek kiest voor eenvoudige vormen van onderzoek, gericht op vragen die in de alledaagse beroepspraktijk leven. Het gaat om onderzoek door professionals in de praktijk, bedoeld om de eigen praktijksituatie beter te begrijpen en te verbeteren.
De auteur heeft een zeer ruime ervaring met het begeleiden van praktijkonderzoek op de universiteit en hogeschool, met name bij de opleidingen 'Orthopedagogiek' en 'Speciale Onderwijszorg'. Het werkveld '(speciaal) onderwijs' vormt dan ook de eerste insteek van dit boek. Maar ook opleidingen voor andere werkvelden, zoals de jeugdzorg, de gehandicaptenzorg, de welzijnssector, kunnen er profijt van hebben. Dat blijkt uit het feit dat het boek ook in dat soort opleidingen gebruikt wordt.
Over de auteur(s): Frits Harinck studeerde psychologie aan de Universiteit Leiden en promoveerde er op een onderzoek naar kindertherapie. Hij werkte jarenlang bij de afdeling Orthopedagogiek van deze universiteit. De voorbije tien jaar was hij verbonden aan de Hogeschool Windesheim in Zwolle, bij de masteropleiding Special Educational Needs. Momenteel heeft hij een eigen adviesbureau voor het opzetten en verbeteren van praktijkonderzoek op hogescholen (www.harinckadviesbureaupraktijkonderzoek.nl).