Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
This volume studies the teaching of Aristotle's Nichomachean Ethics (the standard textbook for moral philosophy) in the universities of Renaissance Italy. Special attention is given to how university commentaries on the Ethics reflect developments in educational theory and practice and in humanist Aristotelianism. After surveying the fortune of the Ethics in the Latin West to 1650 and the work's place in the universities, the discussion turns to Italian interpretations of the Ethics up to 1500 (Part Two) and then from 1500 to 1650 (Part Three). The focus is on the universities of Florence-Pisa, Padua, Bologna, and Rome (including the Collegio Romano). Five substantial appendices document the institutional context of moral philosophy and the Latin interpretations of the Ethics during the Italian Renaissance. Largely based on archival and unpublished sources, this study provides striking evidence for the continuing vitality of university Aristotelianism and for its fruitful interaction with humanism on the eve of the early modern era.