Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Het omvangrijke schilderwerk van Anton Verhey neemt een unieke plek in binnen de Nederlandse schilderkunst. Na een onstuimige periode van markante en parodieachtige doeken, later gecombineerd met sociaal bewogen werk, legde hij zich in de loop der tijd meer en meer toe op historische thematiek. Deze fascinatie leidde tot een grote collectie uniek materiaal, waarvan een deel een weg vond naar het Cavaleriemuseum in Amersfoort. Naast veelvuldig werk over de Napoleontische tijd legde Verhey zich ook toe op vaderlandse geschiedenis. Hij had hierbij een ruimhartig oog voor vergeten thema’s en verloren ‘helden’.
In die combinatie werd Verhey aangezocht een onbekende geschiedenis van Slot Loevestein te schilderen. Het ging hier om de verovering van het slot door de watergeuzen in de Tachtigjarige Oorlog, die onder leiding stonden van Herman de Ruyter. Deze dramatische geschiedenis, samen met de herovering van het slot door de Spanjaarden en de tragische dood van De Ruyter, vormde het decor voor drie tweeluiken van de hand van Verhey.
Jarenlang waren de schilderijen te bewonderen in het slot, tot het monument in particuliere handen overging. De panelen keerden terug in het atelier in Oldeholtpade om vervolgens te worden overgedragen aan een particuliere collectie. Voor dat moment was het zaak de kostbare werken nogmaals te fotograferen en te duiden, zoals is gedaan in dit boek.
De panelen zijn een waarlijk stuk vaderlandse geschiedenis, met liefde en oog voor detail geschilderd. Verhey toont zich met deze drie tweeluiken een van de bekwaamste en bekendste Nederlandse contemporaine schilders van historische afbeeldingen. Eerder verscheen van Verhey reeds Het Complete Werk, een overzicht van zijn oeuvre, alsmede enkele deelstudies en een biografie over zijn bewogen kunstenaarsleven en persoonlijke ‘Werdegang’. Met dit boek is het schilderwerk van de meester uit Oldeholtpade verder voor het grote publiek ontsloten.