Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
This book explores a notable if unlikely undercurrent of interest in Mary as mythical Madonna that has persisted in American life and letters from fairly early in the nineteenth century into the later twentieth. This imaginative involvement with the Divine Woman -- verging at times on devotional homage -- is especially intriguing as manifested in the Protestant writers who are the focus of this study: Nathaniel Hawthorne, Margaret Fuller, Harriet Beecher Stowe, Harold Frederic, Henry Adams, and T.S. Eliot. John Gatta argues that flirtation with the Marian cultus offered Protestant writers symbolic compensation for what might be culturally diagnosed as a deficiency of psychic femininity, or anima, in America. He argues that the literary configurations of the mythical Madonna express a subsurface cultural resistance to the prevailing rationalism and pragmatism of the American mind in an age of entrepreneurial conquest.