Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Het was een ruw ontwaken voor Europa. De Val van de Berlijnse Muur bracht niet 'het einde van de geschiedenis'. Beschavingen blijven gewelddadig botsen, zoals nu ook op ons continent gebeurt met de Russische inval in Oekraïne. Die inval zou ons minder verbijsterd hebben als we meer Russische literatuur en geschiedenis gelezen hadden.
Dat was de grote les die Mia Doornaert leerde in bijna veertig jaar van reizen, gesprekken van hoog tot laag, en intensieve lectuur: vreemdelingen zijn anders, en wij zijn anders voor vreemdelingen. We zijn gevormd door verschillende tradities, door een diepgeworteld cultureel DNA. Dat geldt bijvoorbeeld voor de Arabische wereld die onderling verdeeld is, maar de vaste polen behoudt van Mekka, en van een God die betekenis geeft aan het leven. Een ontkerkelijkt Europa heeft geen weerstand meer tegen een militant geloof dat ook op zijn eigen bodem oprukt.
Met autobiografische gegevens als leidraad kijkt de auteur terug op haar carrière, en brengt geopolitieke spelers en uitdagingen - Amerika, Rusland, Europa, het Midden-Oosten - tot leven vanuit hun eigen geschiedenis. Ze maakt zich ook druk over het woke nihilisme, en in het bijzonder over het verval van onze scholen en ons taalgebruik.