Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
2014 Reprint of 1953 New York Edition. Full facsimile of the original edition, not reproduced with Optical Recognition Software. In this text, Worringer identifies two opposing tendencies pervading the history of art from ancient times through the Enlightenment. He claims that in societies experiencing periods of anxiety and intense spirituality, such as those of ancient Egypt and the Middle Ages, artistic production tends toward a flat, crystalline "abstraction," while cultures that are oriented toward science and the physical world, like ancient Greece and Renaissance Italy, are dominated by more naturalistic, embodied styles, which he grouped under the term "empathy." As was traditional for art history at the time, Worringer's book remained firmly engaged with the past, ignoring contemporaneous artistic production. Yet in the wake of its publication-just one year after Pablo Picasso painted his masterpiece "Les Demoiselles d'Avignon"-"Abstraction and Empathy" came to be seen as fundamental for understanding the rise of Expressionism and the role of abstraction in the early twentieth century.