Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
SPOREN is de naam van onze interpretatie en vertaling van de Reggio Emilia-benadering voor de Nederlandse context. (Margot Meeuwig, Tienke van der Werf)
Vanaf zijn geboorte is ieder kind competent, krachtig en intelligent en beschikt over wel honderd talen om met zijn omgeving te kunnen communiceren. Kinderen groeien op in een gemeenschap van mensen en vanaf het allereerste moment zijn zij gericht op interactie en communicatie met de mensen in hun omgeving. Ze zijn nieuwsgierig en leergierig en ze benaderen hun wereld met al hun zintuigen en vermogens. Ze ontwikkelen gedachten, ideeën en fantasieën. Zij maken verbindingen tussen hun ideeën, vormen theorieën en maken plannen. Jonge kinderen zijn onderzoekers en makers: zij geven vorm aan hun eigen ontwikkeling. Natuurlijk zijn kinderen daarvoor ook afhankelijk van de zorg en aandacht van de volwassenen om hen heen. Want al zijn hun vermogens nog zo groot en zijn hun ideeën en plannen nog zo betekenisvol, ze hebben volwassenen nodig die zich in hen verdiepen, naar hen kijken en luisteren. Professionals die aansluiten bij de onderzoeksvragen van de kinderen en hen ruimte en materialen bieden.
Deze gedachten vormen de kern van het werk in Reggio Emilia en zijn de inspiratiebron voor SPOREN, de pedagogiek voor kinderen van nul tot zeven die de Stichting Pedagogiek¬ontwikkeling 0-7 ontwikkelde. Tien jaar geleden introduceerde Pedagogiek 0-7 de Reggio Emilia benadering in Nederland door de tentoonstelling en conferentie De kinderen van Reggio in het Stedelijk Museum Amsterdam. Daarna werkte Stichting Pedagogiek 0-7 binnen onderzoeksprojecten aan de vertaling van het gedachtegoed van Reggio Emilia voor de Nederlandse praktijk in kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en basisscholen. Dit boek introduceert de Sporen-pedagogiek. Het is een boek vol theorieën, praktijken, geschiedenissen, gedachten en ideeën. Een bundeling van beelden en verhalen van de kinderen en volwassenen die tien jaar met elkaar samenwerkten aan de ontwikkeling van SPOREN.