• Gratis levering vanaf € 20
  • Altijd een winkel in je buurt
  • Afhalen na 30 minuten in een winkel met voorraad
  • Ruim aanbod met 12 miljoen producten
  • Winkels
  • Verlanglijstje
  • Winkelmandje

Ontwikkelingsdoelen en eindtermen

hoe gaan scholen er mee om?

Peter Van Petegem, Nadine Engels, Sven De Maeyer, Mathea Simons, Gwendoline Hotton
Nederlands | Boek
€ 42,60
+ 85 punten
Eenvoudig bestellen
Veilig betalen
Gratis thuislevering vanaf € 20
Levering in de winkel of bij je thuis

Omschrijving

In 1997 werden ontwikkelingsdoelen en eindtermen vastgelegd voor het basisonderwijs. De manier waarop deze tot stand zijn gekomen en later werden aangepast onder druk van de koepelorganisaties heeft onduidelijkheid gecreëerd over de waarde en het gebruik ervan. Bovendien zitten uiteenlopende benaderingen in leermiddelen vervat, wat de interpretatie ervan verder compliceert. Daarnaast spelen ook de opvattingen en de perceptie van leerkrachten en directies een rol in de wijze waarop ontwikkelingsdoelen en eindtermen uiteindelijk worden geïnterpreteerd en vertaald in de dagdagelijkse klaspraktijk. Als gevolg van dit alles was de overheid geïnteresseerd in een evaluatieonderzoek.

Dit boek is de neerslag van het onderzoek dat werd uitgevoerd in het kader van het Onderwijskundig Beleids- en Praktijkgericht Wetenschappelijk Onderzoek (OBPWO). Daarin wordt nagegaan of leraren en directies tevreden zijn over de ontwikkelingsdoelen en eindtermen als kerncurriculum voor het basisonderwijs. Bovendien wordt onderzocht of ze mee richting geven aan de concrete klaspraktijk en het schoolbeleid. Het boek wil een democratische dialoog over de waarde en het gebruik van ontwikkelingsdoelen en eindtermen stimuleren.

Het richt zich tot leerkrachten, directieleden, pedagogisch begeleiders, leerplanontwikkelaars en iedereen die wenst te refl ecteren over (het bevorderen van) kwaliteit in onderwijs.

Over de auteurs:

Peter Van Petegem is gewoon hoogleraar aan het Instituut voor Onderwijs- en Informatiewetenschappen van de Universiteit Antwerpen. Hij staat aan het hoofd van de onderzoeksgroep EduBROn (www.edubron.be).

Nadine Engels is hoofddocent aan de Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen van de Vrije Universiteit Brussel en was co-promotor van dit onderzoek. Zij is voorzitter van de vakgroep Educatiewetenschappen.

Sven De Maeyer, Mathea Simons en Gwendoline Hotton waren als onderzoeker werkzaam op dit thema.

Specificaties

  • ISBN-nummer: 9789033480287
  • Verschijningsdatum: 2/09/2010
  • Aantal bladzijden: 307
  • Uitgeverij: Uitgeverij Acco C.V., Acco Uitgeverij België
  • Type: Boek
Toon meer

Beoordelingen

Uitgebreide specificaties

Betrokkenen

  • Auteur(s): Peter Van Petegem, Nadine Engels, Sven De Maeyer, Mathea Simons, Gwendoline Hotton
  • Uitgeverij: Uitgeverij Acco C.V., Acco Uitgeverij België

Inhoud

  • Aantal bladzijden: 307
  • ISBN-nummer: 9789033480287
  • Taal: Nederlands
  • Verschijningsdatum: 2/09/2010