Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Dit boek beschrijft de kwaliteitseisen die worden gesteld aan het universitaire onderwijspersoneel en zijn loopbaanmogelijkheden.
De auteur start met een verkenning van de actuele ontwikkelingen in Nederland. Dan volgt een beschrijving van de internationale beleidsbijdragen van onder meer de OECD en de Europese Commissie over de kwaliteitsverbetering van het universitair onderwijs. Daarna komt de inbreng van de wetenschap aan bod, waarvan de studies van de Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching in de Verenigde Staten een belangrijk deel uitmaken. Ook de ontwikkelingen in het universitair onderwijs in het Verenigd Koninkrijk en Australië worden beschreven. Verder komt een tiental HO-experts aan het woord, die hun mening geven over de positie en de kwaliteit van het onderwijs aan de universiteiten.
In het tweede deel van dit boek worden vijf 'good practices' - Maastricht, Utrecht, Rotterdam, Londen en Lund - beschreven, met een blik op de samenhang tussen strategisch beleid en kwaliteits- en personeelsbeleid.
In het derde deel ten slotte wordt een innovatieagenda geformuleerd aan het adres van bestuur, docenten en studenten om aan de kwaliteit van het universitair onderwijs een krachtige impuls te geven.
Over de auteur(s): Hubert W.A.M. Coonen studeerde Onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht en promoveerde aan de Universiteit Leiden. Hij is ruim 30 jaar werkzaam in het hoger onderwijs. Hij werkte als adviseur hoger onderwijs bij de KPC-Groep in 's Hertogenbosch, was algemeen directeur van de Educatieve Faculteit van de Hogeschool Utrecht, hoogleraar en decaan aan de Faculteit Gedragswetenschappen van de Universiteit Twente en hoogleraar aan de Open Universiteit in Heerlen. Hij was ook kroonlid en vicevoorzitter van de Onderwijsraad en voorzitter van het Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs. Nu is hij hoogleraar aan de Teachers Academy (TA) van Maastricht University. De TA is nauw verbonden met TIER, het Top Institute for Evidence based Education Research.