Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
•Helpt studenten bij het herkennen en praktisch toepassen van theorieën uit de ontwikkelingspsychologie;
•omschrijft de volledige levensloop, van prenatale ontwikkeling tot oudere.
•ontwikkelingstheorieën worden direct gekoppeld aan de beroepspraktijk.
Een sociaal werker komt in aanraking met allerlei mensen, met elk hun eigen ontwikkelingsvraagstukken. Door kennis te nemen van de ontwikkelingen en mijlpalen die zich voordoen in de verschillende levensfasen, kan een sociaal werker zijn verwachtingen en handelen daarop aanpassen.
In Praktische ontwikkelingspsychologie voor sociaal werk staat de praktijk van de sociaal werker centraal, ontwikkelingstheorieën worden direct gekoppeld aan de beroepspraktijk. Het boek beschrijft de volledige levensloop van de mens, beginnend bij de prenatale periode en de voorschoolse ontwikkeling en eindigend bij de oudere.
Ieder hoofdstuk kent een vaste structuur, waarbij eerst de belangrijkste ontwikkeling uit de fase in kwestie wordt geïntroduceerd met een praktijkcasus. Vervolgens wordt verduidelijkt wat de meerwaarde is van deze kennis voor de sociaal werker en hoe hij deze kennis kan toepassen. Om nog meer inzicht te krijgen in de relevantie van de ontwikkelingstheorieën, eindigt ieder hoofdstuk met een aantal opdrachten waarbij de theorie direct toegepast kan worden.
Vanwege de opzet van het boek kunnen hoofdstukken apart van elkaar bestudeerd worden, hierdoor kan er worden gefocust op bepaalde levensfasen. Het is ook mogelijk om één ontwikkelingsthema centraal te stellen en dit per levensfase te bestuderen.
In deze herziene, tweede editie zijn waar nodig tekstuele aanpassingen gedaan in afstemming op de beroepspraktijk van het sociaal werk. Daarnaast zijn de teksten verrijkt met illustraties van Agnes Loonstra.
Doelgroep:
Praktische ontwikkelingspsychologie voor sociaal werk is geschreven voor de opleiding Sociaal werk.
Digitaal materiaal: Dit boek is ook beschikbaar in het online leerplatform studiemeister. Met studiemeister gaat de student actief aan de slag met het studiemateriaal, zodat jij weer toekomt aan verdieping in de les. Studiemeister biedt flexibiliteit: als docent kun je het lesmateriaal op maat samenstellen en selecteer je de hoofdstukken die jij wilt gebruiken. Als student heb je meer keuzemogelijkheden in hoe je het liefst wilt studeren: dat enthousiasmeert én activeert! Meer weten? Bekijk de video [https://www.youtube.com/watch?v=xNhGVNZjOCQ] of plan een afspraak voor een demo [https://studiemeister.nl/doedeupgrade/].
Studenten vinden op de ondersteunende website Hoger onderwijs online o.a. oefentoetsen. Docenten vinden er extra achtergrondinformatie.
Over de auteur(s):
Vanessa Landsmeer-Dalm studeerde pedagogische wetenschappen. Inmiddels is ze ruim tien jaar werkzaam als basisorthopedagoog en begeleidt en ondersteunt vanuit deze functie kinderen en jongeren met diverse ontwikkelingsproblemen. Landsmeer-Dalm is bovendien een van de auteurs van het boek Praktische pedagogiek voor sociaal werk.
Esther Houben is orthopedagoog en gedragsdeskundige. Ze heeft haar eigen onderwijsadvies- en trainingsbureau en werkt in het hoger beroepsonderwijs als hoofddocent en ontwikkelaar Pedagogiek en hoofddocent AD Kinderopvang. Daarnaast is ze ontwikkelaar, docent en trainer voor de sociale opleidingen als Sociaal werk, Toegepaste psychologie en Counseling.